środa, 15 lutego 2017

Ciasto marchewkowe (bezglutenowe) + filmik

bezglutenowe ciasto marchewkowe
Ciasto marchewkowe - nigdy wcześniej nie miałam okazji zakosztować tego ciasta, jakoś sama nazwa, że marchewkowe, specjalnie mnie nie zachęcało, ale do czasu, spróbowałam raz i przepadłam bez reszty. Ciasto marchewkowe uwodzi całkowicie, ale dlatego, że jest to najpyszniejsze ciasto na świecie, a w wersji bezglutenowej - mistrzostwo świata.
Nie jest to mój autorski przepis, skorzystałam z nieprzepastnych zasobów sieci - trafiłam na ten przepis na blogu Poezja smaku i naprawdę jest to poezja smaku, ogromnie polecam. Zmodyfikowałam jedynie przepis, by uczynić go bezglutenowym.
No to zapraszam :-)

Do przepisu dołączony został filmik umieszczony na końcu posta :-)

* * *
Składniki (proporcje na tortownicę o średnicy 24 cm):
  • 4 jajka (żółtka i białka osobno)
  • 1 szklanka cukru
  • 1 szklanka oleju
  • 140 g mąki ryżowej
  • 140 g skrobi ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia
  • 1 płaska łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1 łyżeczka przyprawy do piernika
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka kakao
  • 1 paczka cukru wanilinowego (16g)
  • 3-4 marchewki
  • garść posiekanych orzechów włoskich i kilka sztuk całych do dekoracji
  • 1 szklanka cukru pudru
  • sok z cytryny
Wykonanie:
1. Obieramy marchewki, myjemy i trzemy na tarce o drobnych oczkach.
















2. Oddzielamy białka od żółtek i ubijamy je z cukrem i cukrem wanilinowym na sztywną pianę (jak na biszkopt).














3. Następnie dodajemy po jednym żółtku i miksujemy na najwolniejszych obrotach.















4. Następnie stopniowo wlewamy olej dalej miksując na najwolniejszych obrotach.















5. Następnie dodajemy mąki zmieszane z proszkiem do pieczenia, sodą i solą i dalej miksujemy na najwolniejszych obrotach.














6. Następnie dodajemy cynamon, kakao i przyprawę do piernika, miksujemy.















7. Następnie stopniowo dodajemy startą marchew i miksujemy.
















8. Na końcu dodajemy posiekane orzechy, mieszamy.
















9. Przygotowujemy tortownicę, smarujemy ją masłem i obsypujemy na przykład bezglutenową bułką tartą (ja użyłam zwykłej ponieważ nie stosuję diety bezglutenowej z powodów medycznych).
Nagrzewamy piekarnik do temperatury 180 stopni.

Ciasto jest bardzo luźne.








10. Wkładamy ciasto do nagrzanego piekarnika i pieczemy przez 40 minut z grzaniem góra-dół, a następnie przełączamy na termoobieg i pieczemy w ten sposób jeszcze 15 minut. 
Mój chimeryczny piekarnik Bosch wymaga jeszcze dopiekania od spodu przez dodatkowe 15 minut.









11. Gdy ciasto przestygnie polewamy je lukrem i ozdabiamy orzechami. Lukier robimy przez zmieszanie szklanki cukru pudru z sokiem z cytryny.
Smacznego :-)















Zapraszam na filmik:

37 komentarzy:

  1. Przy celiakii idealne ciasto do kawy :)
    Bardzo fajny blog, pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudownie wygląda, jakie puszyste! I ta polewa. Wspaniale! A ja akurat na bezglutenowej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :-), to ciasto u nas jest ostatnio numer jeden, a polewa to lukier najprostszy z najprostszych. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  3. Wygląda wyśmienicie! Istne arcydzieło :-) Muszę spróbować jak najszybciej. Pozdrawiam i bardzo dziękuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję i ogromnie polecam to ciasto. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  4. Nasza córka raczy Nas co jakiś czas róznymi ciastami. Bardzo lubi marchewkę więc często wrzuca Nam to do biszkoptowego. Ostatnio popularną "zebrę" zapaskudziła marchewką. I nawet Nam to wszystkim smakowało :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Rewelacja! Gratuluję wykonania :-) To idealnie trafia w mój gust.

    OdpowiedzUsuń
  6. Na zdjęciu wygląda jakby ciasto było puszyste, w rzeczywistości też tak jest? Nigdy nie przekonywały mnie ciasta marchewkowe. Twoje wygląda smakowicie, może w końcu się przekonam i zrobię je :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę jest bardzo puszyste i wręcz rozpadające się, ale to nie szkodzi, bo znika w tempie błyskawicznym :-) Rozpada się w przeciwieństwie do wypieków pszennych, ale taki urok ciast bezglutenowych, lecz puszystość i smak są pierwszorzędne. Piekę teraz co dwa tygodnie, aż mi się znudzi, ale to chyba niemożliwe. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  7. od niedawna znam ciasta marchewkowe i uwielbiam!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Zrobiłam dzisiaj to ciacho, wyszło pyszne. Jedynie polewę zrobiłam z roztopionej gorzkiej czekolady i przyozdobiłam suszonymi śliwkami i żurawiną. Super przepis !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie się cieszę, ja też czasem robię polewę czekoladową :-) Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  9. Czy moge zastapic make ryzowa gotowa mieszanka mak bezglutenowych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że tak, wypieki bezglutenowe pozwalają na ogromną dowolność. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
    2. Ja kiedy upieklam na bezglutenowej mieszańce i niestety nie było tak dobre jak to z przepisu

      Usuń
  10. Planuję zrobić jutro to ciasto po raz drugi. Czy olej mogę zamienić na olej kokosowy a cukier na ksylitol lub erytrytol ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, olej kokosowy jest najlepszy, cukier też można wymienić tylko się zastanawiam na co zamienić jajka, bo odkąd przeszłam na weganizm muszę na nowo nauczyć się piec. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
    2. Bez jajek też powinno wyjść. Znam podobny przepis właśnie bez jajek i jest super jak Twoje :)

      Usuń
    3. I właśnie bez jajek ten przepis się nie udał, próbowałam, ale w żaden sposób nie przypominał tej wersji, stał się płaski, ubity i niedobry, niestety. Ciasta bez jajek nigdy nie wyjdą tak pulchne jak te z jajkami właśnie, wegańskie wypieki potrzebują innych technik, innych pomysłów, których ja nie znam. Weganizm w moim wydaniu nie przetrwał próby czasu, ale wiele wegańskich potraw na stałe zagościło w mojej kuchni i na moim talerzu :-)

      Usuń
    4. Pianę można uzyskać po ubiciu soku z puszki po cieciorce. Jajko można zastąpić 2 bananami ;)
      A proszek do pieczenia jeśli się nie myle zawiera pszenicę.

      Usuń
    5. Jak wyżej napisałam - wersja wegańska tego ciasta nie udaje się, ani z aquafabą ani z bananami, a jeśli chodzi o proszek do pieczenia, to w każdym większym sklepie bez problemu można kupić bezglutenowy, na filmiku widać wyraźnie jakiego bezglutenowego proszku do pieczenia używam.

      Usuń
  11. Witam, ciasto wyszło mi ciężkie i zakalcowate. Zastanawiam się dlaczego. Wszystkie proporcje i sposoby miksowania zachowałam, jednak ciasto było dość gęste.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi przykro. To ciasto jest z gatunku tych, które się zawsze udają. Nie wiem co sprawiło, że ciasto Pani nie wyszło. Może marchew była zbyt sucha.

      Jest taki patencik na wszystkie ciasta, gdy w trakcie "produkcji" wydaje się zbyt gęste. Wtedy wystarczy dodać trochę mleka, żeby ciasto nabrało "luźności". Nigdy tego zabiegu nie potrzebowałam przy cieście marchewkowym, ponieważ marchew ma w sobie mnóstwo soku i ona właśnie rozluźnia ciasto. Naprawdę bardzo mi przykro. Mam nadzieję, że następnym razem już się udu. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  12. Jakie wymiary ma tortownicą na której robiłaś ciacho?

    OdpowiedzUsuń
  13. jak wygląda czas i temperatura pieczenia w zwykłym gazowym piekarniku ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego niestety dokładnie nie wiem, nie miałam sposobności piec w gazowym piekarniku. Z tego co się orientuję, trzeba na wyczucie piec, obserwować, standardowy czas pieczenia ciasta to około 45 minut. Nie wiem jak wygląda sprawa z ustawianiem temperatury w gazowym piekarniku. Także niestety nie mogę bardziej pomóc, za co przepraszam.

      Usuń
  14. Czy masz doświadczenie w zamianie cukru na miód? Z powodu zdrowia, nie używam cukru, zastępuję miodem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miód nie słodzi w taki sposób jak cukier, ale z powodzeniem można cukier zastąpić ksylitolem, erytrolem, cukrem kokosowym - to byłyby lepsze rozwiązania od miodu. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  15. Jajka w wegańskiej wersji ciast można zastąpić mielonym lnem wymieszanym z ciepłą wodą, powstaje gęsta, kiślowata konsystencja, która pięknie wiąże ciasto jak jajka ��

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziękuję bardzo za przepisy. Ciasto jest przepyszne. Polecam

    OdpowiedzUsuń

  17. Ten przepis jest cudowny, naprawdę ciasto wychodzi tak niesamowite że sama się dziwię ze ja takie upieklam :) dziękuję za podzielenie się, już piekę 3ci raz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za tak miły komentarz i cieszę się, że ciasto się udaje. Życzę smacznego i pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń