wtorek, 8 września 2015

Bezglutenowy szybki placek ze śliwkami + filmik



Czas owoców, czas śliwek, więc czas na szybki placek ze śliwkami. Kolejny przepis z notatnika kulinarnego mojej mamy, ale oczywiście w wersji bezglutenowej. Ciasto szybkie, wręcz błyskawiczne i oczywiście bardzo smaczne. Nadają się każde owoce zarówno świeże jak i mrożone. W tym przepisie użyłam śliwek węgierek (na filmiku są inne śliwki). Serdecznie zapraszam :-)

Do przepisu został dołączony filmik (16.09.2021 r.) -> na końcu posta.

* * *

Składniki (na blachę o wielkości 26cm x 21cm mierząc od spodu):
  • 1 szklanka skrobi ziemniaczanej
  • 1 szklanka mąki kukurydzianej
  • pół szklanki mąki ryżowej
  • ok. 1 szklanka mleka
  • 1 łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia
  • 3/4 szklanki cukru
  • 200 g masła
  • 3 jajka (żółtka i białka osobno)
  • owoce (śliwki na przykład)
  • cukier puder do posypania
Wykonanie:
1. Masło rozpuszczamy w rondelku i studzimy.














2. Śliwki myjemy, przekrawamy na pół i usuwamy pestki.














3. W misce mieszamy suche składniki.















4. Następnie dodajemy żółtka, białka osobno do miski do ubicia na sztywną pianę. Mieszamy łyżką albo berłem cukierniczym.












5. Następnie dolewamy stopniowo mleko i mieszamy.














6. Następnie dodajemy rozpuszczone masło i mieszamy.














7. Z białek ubijamy pianę na sztywno (z odrobiną soli) i mieszamy delikatnie.














8. Blachę wykładamy papierem do pieczenia lub smarujemy masłem i obsypujemy mąką z ziaren amarantusa.
Piekarnik nagrzewamy do temperatury 180 stopni C.
Wylewamy część ciasta, układamy owoce.









9.  Wylewamy pozostałe ciasto i wkładamy blachę do nagrzanego piekarnika na ok. 1 godzinę.
 10. Pieczemy z grzaniem góra-dół na drugim poziomie piekarnika.

Upieczone jeszcze gorące obsypujemy cukrem pudrem i pozostawiamy do wystudzenia.
Smacznego :-)














Poniżej zapraszam na filmik:










25 komentarzy:

  1. Wychodzi pyszne i proste, jako że używam jajek przepiórki zmiksowałam białka i żółtka razem. Udało się mimo tego 😊. Dzięki za prosty i szybki przepis! Bezglutenowe przepisy na ciasta które są smaczne i się udają są bardzo rzadkie. Brawo!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wychodzi pyszne i proste, jako że używam jajek przepiórki zmiksowałam białka i żółtka razem. Udało się mimo tego 😊. Dzięki za prosty i szybki przepis! Bezglutenowe przepisy na ciasta które są smaczne i się udają są bardzo rzadkie. Brawo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miły komentarz i cieszę się, że moje ciasta smakują i pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  3. bardzo dobre ciacho:) ale nie byłabym sobą, gdybym nie zmieniła części składników na zdrowsze :) dodałam mniej mąki ziemniaczanej i kukurydzianej, zastąpiłam je mąką z komosy ryżowej i kokosową, dodałam cukier nierafinowany, połowę zastąpiłam ksylitolem, erytrolem i stewią, a mleko u mnie kokosowe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że moje przepisy można modyfikować według własnych potrzeb, ale nie zgodzę się tylko ze stwierdzeniem, że mleko kokosowe jest zdrowsze. Jest wyjściem awaryjnym dla osób z nietolerancja mleka krowiego, ale de facto zdrowsze nie jest, to produkt bardzo wysoko przetworzony. Pozdrawiam cieplutko

      Usuń
  4. Super przepis za pierwszym razem sie udalo

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, zastanawiam się, czy to ciasto ma być wilgotne. Nigdy nie piekłam nic z takich mąk. Przed chwilą wyciągnęłam je z piekarnika, a potem wstawiłam ponownie, bo choć z wierzchu przypieczone, to po 45minutach wydało mi się jakby surowe w środku i zdałam sobie sprawę, że nie wiem jakie ono ma być.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lekko wilgotne być musi, to wynika właśnie z owoców. Trzeba sprawdzać patyczkiem, czy jest upieczone. Mam bardzo chimeryczny piekarnik i zawsze muszę kombinować. Gdy widzę, że z wierzchu się przypieka, a spód pozostaje nie upieczony, wtedy zmieniam grzanie na "dół", wierzch przykrywam folią aluminiową i w ten sposób dopiekam od spodu. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  6. A mi wyszedł zakalec :/ może za dużo owoców dałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być, że owoców za dużo było, albo były zbyt mokre, może było za mało proszku do pieczenia, a bywa czasem tak, że się po prostu nie uda. Tak to bywa z pieczeniem. Pozdrawiam cieplutko

      Usuń
  7. Witam a jakbym dała rozłożone śliwki to wyjdzie mi ciasto?

    OdpowiedzUsuń
  8. Genialny przepis! Ciasto puszyste, wilgotne! Jedyna zmiana, jakiej dokonałam, to ułożenie owoców na samym wierzchu i nie zalewanie ich ciastem. Ale sądzę, że Twoja wersja jest równie pyszna:) Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, ogromnie się cieszę. To stary przepis mojej mamy. Teraz zastanawiam się nad wersją wegańską. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  9. Czy zamiast masła mozna dodać oleju w tej samej proporcji.

    OdpowiedzUsuń
  10. właśnie mam zamiar upiec to ciasto ale zastanawiam się czy mogę użyć mąki luksusowej bezglutenowej?

    OdpowiedzUsuń
  11. ewentualniez mąki Mix c firmy Schar do wypieku ciast i wtedy dodałabym jeszcze mąkę ryżową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak też można, ale w przypadku gotowych mieszanek mąk bezglutenowych nie trzeba dodawać mąki ryżowej. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  12. Witam czy zamiast 200 g masla mozna uzyc oleju jesli tak to ile ? 100 mililitrow?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, można użyć oleju, ale trzeba pamiętać, że oleju dodajemy mniej - mniej więcej o 20% - czyli w tym wypadku byłoby to 180 ml oleju, jednakże nie próbowałam tego ciasta z olejem i nie wiem jak wyjdzie, ale trzymam kciuki za wypiek i pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń