środa, 23 marca 2016

Mazurek bezglutenowy - wersja podstawowa

Idą Święta Wielkanocne, więc czas na mazurek. To niezwykłe ciasto nie gościło w moim domu, podobnie jak rogale marcińskie, ale internet to nieprzepastne źródło kulinarnych skarbów i tym sposobem znalazłam przepis, który stał się inspiracją do mojego bezglutenowego mazurka: Wielkanocny Mazurek Cioci Marty
Jest to według mnie przepis najprostszy, podstawowy, który może stać się bazą do dalszych mazurkowych poszukiwań, który można modyfikować wedle własnych pomysłów i oczekiwań.
Serdecznie zapraszam :-)

* * * 

Składniki (proporcje na blachę o wymiarach ok. 36cm x 22 cm):
  • 125 g mąki kukurydzianej
  • 125 g skrobi ziemniaczanej
  • 250 g cukru
  • 250 g miękkiego masła
  • 4 jajka 
Składniki na polewę czekoladową:
  • czekolada gorzka 100 g
  • 100 ml mleka
  • 15 g masła
  • 2 łyżki cukru
oraz bakalie do przyozdobienia mazurka, ja użyłam migdałów oraz kulek cukrowych
 
Wykonanie:
1. Wszystkie składniki na ciasto wkładamy do miksera i miksujemy na średnich obrotach ok. 25 minut.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2. Następnie ciasto wylewamy na blachę wyłożoną  papierem do pieczenia. Nagrzewamy piekarnik do temperatury 160 stopni.












3. Wkładamy ciasto do nagrzanego piekarnika i pieczemy przez godzinę. W moim chimerycznym piekarniku Bosch piekę przez godzinę bez termoobiegu, a następnie dopiekam 10 minut z termoobiegiem.










4. Wystudzone ciasto zostawiamy do wystygnięcia.














5. Jeszcze ciepłe ciasto jest miękkie i może się połamać, także by przenieść ciasto w "docelowe" miejsce, trzeba poczekać, aż całkowicie wystygnie. Wystudzone ciasto jest zwarte i przy użyciu dwóch dużych noży można je przenieść na odpowiednie podłoże, u mnie drewniana taca. 








6. W czasie, gdy stygnie ciasto, przygotowujemy polewę. Wszystkie składniki na polewę wkładamy do garnka, rozpuszczamy na wolnym ogniu.











7. Gotową polewą smarujemy ciasto. U mnie polewa za bardzo przestygła, dlatego też wygląda tak nierówno. Gdy już cała polewa będzie na cieście, wtedy ozdabiamy. Ja użyłam sparzonych i obranych migdałów wraz z kulkami cukrowymi.
Smacznego :-)








2 komentarze:

  1. 25 minut miksowania???? Serio? Czy to jakiś błąd?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, to nie jest błąd. Tyle czasu trzeba miksować. Mieszanie ręczne trwa jakieś 50 minut. Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń